دوشنبه ۵ شهریور ۱۴۰۳ |۲۰ صفر ۱۴۴۶ | Aug 26, 2024
برجی

حوزه/ یک مستندساز گفت: برای ساخت مستند انقلابی حتماً نباید تنها اتفاقات سال ۵۷ را مدنظر قرار داد بلکه با نشان دادن دستاوردهای انقلاب نیز می‌توان فیلم استراتژیک تولید کرد.

رضا برجی، مستندساز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، بیان کرد: یک تصور اشتباه و غلط پیرامون مستندسازی وجود دارد آن هم اینکه تصویرگری از رویدادها و مناسک، تنها مسیر ساخت مستند دینی شناخته می‌شود در حالی‌که مستندسازی عرصه‌های مختلفی را در بر می‌گیرد که توجه به هر یک از آنها انتظار می‌رود الهام بخش کارهای خوبی در حوزه مستند باشد. برای مثال وقتی قرار است درباره انقلاب اسلامی حرف بزنیم صرفاً توجه به اتفاقات بهمن سال ۵۷ آثار انقلابی را شامل نمی‌شود بلکه با نشان دادن موفقیت‌ها و دستاوردهای انقلاب در حقیقت اثری انقلابی تولید کرده‌ایم.

وی افزود: وقتی در آثار سینمایی به توانایی هسته‌ای یا دانش موشکی خود اشاره می‌کنیم قدمی تاثیرگذار در جهت دستاوردهای انقلاب برداشته‌ایم. ذکر یک نکته را در این میان ضروری می‌دانم برای ساخت مستند انقلابی باید نسبت به موضوع انقلاب اشراف داشت وگرنه با نگاه صرفاً کلیشه نخواهیم توانست قدم‌های خوبی در تصویرگری از انقلاب اسلامی برداریم.

این مستندساز گفت: فیلمسازی که می‌خواهد اثری انقلابی را مورد توجه قرار دهد خود باید به انقلاب اسلامی دلبستگی قلبی داشته باشد این شرط برای تمام کارهایی که قرار است موضوعات ارزشی را هدف قرار دهند نکته‌ای اساسی است. برای نمونه وقتی می‌خواهیم به موضوع مدافعان حرم در مستندی اشاره کنیم حتماً باید به موضوع مقاومت باور قلبی داشته باشیم.

برجی ادامه داد: از دیگر حوزه‌هایی که درباره آن تا سال‌ها می‌توان حرف زد دفاع مقدس است هر یک از رزمندگانی که در ۸ سال دفاع مقدس جانفشانی کرده‌اند قادرند الهام بخش یک اثر زیبای نمایشی باشند. این موضوع نیز تنها به شهدا، جانبازان یا اسرا خلاصه نمی‌شود بلکه رزمندگانی هستند که امروز در کشور از چهره‌های تاثیرگذار هستند. این افراد قادرند الگوهای خوبی برای جامعه امروز ما باشند.

وی اضافه کرد: نگاهی به تولیدات سینمایی جهان بیندازید متوجه می‌شوید که بسیاری از الگوهای غربی قهرمانان جنگ هستند حتی افرادی که در جنگ جهانی دوم حضور داشتند. در تولیدات هالیوودی همیشه روی موضوعات استراتژیک هزینه‌های بسیار صورت می‌گیرد اما متاسفانه ما فکر می‌کنیم که زمان ساخت تولیدات دفاع مقدسی به پایان رسیده است.

وی در انتهای این گفت‌وگو تاکید کرد: سینمای داستانی و مستند قادرند همانند دو بازو برای سینما عمل کنند. اگر هنر هفتم بتواند این دو بازو را به خوبی در اختیار خود درآورد مطمئن باشید تصویرسازی درستی رخ خواهد داد و نسل آینده با قهرمانان کشور خود آشنا خواهند شد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha